שמעון התרסי 20, תל אביב

להכשיר את מנהלי הביניים להיות מנהיגי הצוותים שלהם

במפעלים רבים בארץ ובחו"ל התופעה חוזרת על עצמה; מנהלי ביניים, מנהלים ישירים ומנהלי צוות כמעט ואינם עוברים תהליכים רכים של פיתוח ארגוני, המכשירים אותם להעצים את עובדיהם ולעורר בהם מוטיבציה פנימית. הם עוברים, באופן טבעי, ימי הדרכה רבים בתחומים הטכניים עליהם הם מופקדים. אני מציע למשאבי אנוש לבדוק הנחת עבודה זו בארגונים שלהם ע"י בדיקת התקציב המיועד לפיתוח הארגוני הרך המיועד למנהלי הביניים בהשוואה לתקציב המיועד לדרגים הבכירים של מנהלי מחלקות ומעלה.

מנהלי הביניים הם הדרג המשפיע ביותר על העובדים בכל סוגי התעשיות. מחקרים מצביעים על הקשר ההדוק בין פריון, תפוקה ויעילות ליחסי הגומלין בין מנהלי הביניים לעובדיהם. ככל שמנהלי הביניים מעצימים את עובדיהם הם מצליחים לעורר אצלם מוטיבציה פנימית שיש לה קשר הדוק לביצועים של העובד. היכולת של מנהל ביניים לחזק את המחויבות והמחוברות של עובדיו קריטית. אבל דווקא שגרת הניהול הזו, המנהיגה את העובדים פועלת בדרך כלל מתוך אינטואיציה וניסיון מצטבר בהנעת העובדים. נתקלתי במנהלי ביניים מוכשרים שדיכאו את המוטיבציה של עובדיהם. המשוב שהם נתנו לעובדים, הישיר או בישיבות צוות היה שיפוטי, מאשים ומדכא כל יצירתיות. מנהלים אלה לא היו מודעים לנזקים שהם גורמים לעובדים ע"י העלאת רמת הלחץ והשחיקה שלהם. להיפך, היו שהתגאו, כי שליטתם בעובדים ברצפת הייצור מלאה וטובה, וכי הישגיהם הביצועיים טובים. ייתכן, אבל באיזה מחיר? של פגיעה בתהליכי איכות, עידוד עובדים להיעדר מהעבודה, מספר ימי מחלה גדולים, היעדר יצירתיות ואי קבלת אחריות אישית מלאה של עובדים אלה על עבודתם.

מנהלי הביניים הם אלה הממונים על חווית העובד הפיסית, המנטלית והחברתית. הם מנהלים בפועל חוויה זו ולכן והם צריכים להכיר את הממשקים החשובים של עובדיהם עם המחלקה ועם ותהליכי הייצור, ולוודא שהם אמנם מעניקים להם חוויה חיובית. לשם כך, יש להכשיר את מנהלי הביניים להיות מנהיגי הצוותים שלהם. לשים דגש על העקרונות החשובים של אופן השיח עם העובדים; מתן הוקרה והכרה, משוב מעצים ומכוון, ממוקד בתיקון הנדרש, ובעיקר משוב פומבי ולא רק בחדרי חדרים. ומעל לכל – לגלות הכלה אמפתיה ודאגה לרווחת העובד. הדאגה לרווחה הפיזית הקשורה בסביבת העבודה ובתנאי העבודה, אבל מעל לכל לרווחה המנטלית של העובד. בסופו של יום ההחלטה של העובד להיות מחוייב לעבודה שהוא עושה ולקבל על עצמו אחריות אישית יזומה, במובנים של השקעה מעל לנדרש, קבלת אחריות על משגים, פתרון בעיות בצורה עצמית, השתלבות בצוות, קשורה בבחירה האישית של העובד. הבחירה האישית של העובד לבצע את עבודתו, בצורה שאנו מצפים ממנו, תלויה במידה רבה ביחסו של המנהל הישיר אליהם.

נשמח שתתחברו איתנו

השאירו פרטים בטופס שלפניכם ותתחילו להתחבר איתנו

דילוג לתוכן