סביבת עבודה בטוחה פסיכולוגית היא סביבה שבה האדם מועצם ומרגיש אמון רב וביטחון מלא בארגון ובאנשיו.סביבת עבודה בטוחה היא המפתח ליצירת תרבות ארגונית בריאה, המבטיחה לעובד המגיע לעבודה ליהנות מיצירתיות ופרודוקטיביות ותורמת לצמיחה ולחדשנות של הארגון .
סביבת עבודה בטוחה פסיכולוגית מאפשרת לאדם בארגון להיות מעז, חדשן, יצירתי, מוביל, משתף פעולה, מוציא מהשגרה וכן פותר בעיות וסכסוכים. אדם כזה לא יחשוש שעשיית הדברים להלן תהיה כרוכה בהשלכות שליליות אישיות על עבודתו או על קידומו:
- יביע את עצמו בחופשיות ובאותנטיות
- ייקח סיכון ויתנסה בעבודה חדשה ובשיטות עבודה חדשות
- יעלה רעיונות חדשים או יוזמות
- יקבל אחריות מלאה לביצוע
- יוביל צוות
- יקבל החלטות עצמאיות
- יביע דעות חריגות
- יוכל לחלוק על הממונה
- ימשב את העובדים באומץ
- יעמוד על דעתו
יצירת סביבת עבודה בטוחה פסיכולוגית היא מהגורמים החשובים ליצירת מוטיבציה פנימית שמשקלה רב ביותר ביצירת מחוברות. לשם ההנהלה צריכה ליצור מעטפת תומכת שתיצור את הסביבה הבטוחה פסיכולוגית המתכתבת עם הגורמים להלן ,המשפיעים על יצירת מוטיבציה פנימית:
- תפיסת הארגון והמנהלים כגורמים תומכים בעובדים
- הארגון צפוי ועקבי בחלוקת התגמולים לעובדים ובנהלים לחלוקה
- מנהיגות מעוררת השראה והובלה, ומתן משמעות על ידי חזון וערכים
- העצמה לא רק במובן של מתן אוטונומיה, אלא גם מתן כוח ואנרגיה
- דאגת הארגון והמנהלים לרווחה הפיזית והמנטלית של העובדים
- המידה שבה יכול העובד להביע את דעותיו
- ההזדמנויות המוענקות לעובד להתפתח
- גישה משתפת המעניקה כבוד והוקרה
- תקשורת פתוחה ושימוש בשפה מעצימה
- הסדרי עבודה גמישים
- מטרות ברורות וישימות
פרופ' אמי אדמונסון, חוקרת מובילה שטבעה את המונח "ביטחון פסיכולוגי" מצביעה על שלושה מרכיבים המחזקים את התרבות הארגונית: יעוד, חזון וערכים אישיים המסייעים להבהיר לאנשים את תפקידיהם ועולים בקנה עם ערכי הארגון וצמיחה מקצועית. פרופ' אדמונסון מייעצת למנהלים לחשוב על הגורמים להלן, לשם חיזוק "הביטחון הפסיכולוגי":
- להנהיג על ידי דוגמה אישית
- לעודד קבלת משוב מלמטה למעלה
- להודות בשגיאות
- להיות פתוחים לדעות שונות
- להיות נגישים למדווחים
- לעודד הקשבה אקטיבית
- להבטיח שאנשים ירגישו מוערכים ויתרמו רעיונות לשיפור
- לעודד אנשים לשתף באמצעות הצגת שאלות
- לאפשר "להפריע" זה לזה
- להתייחס לכל הרעיונות במידה שווה, ולא להיות שיפוטיים
- לעולם לא להאשים
- לקבל בברכה רעיונות מחוץ לקופסה
- לפתח גישה mindset פתוחה
- לוותר על העדשה האישית ולהרחיב את נקודות המבט
- לעודד צוותים לחלוק משובים זה עם זה, ללמדם כיצד להגיב על המשוב ולעודד אותם להתייחס למשוב כאמצעי לחיזוק רעיונות