שמעון התרסי 20, תל אביב

צומתי המחוברות

להתחבר או לא להתחבר? מסע בין צומתי המחוברות של העובדים והאתגר הניהולי

מסע המחוברות של העובד לארגון נחלק לצמתים – נקודות מפגש יומיומית של העובד עם  מנהלים בכלל המנהל הישיר שלו בפרט ואנשי הצוות שלו. בנקודה זו מקבל העובד את ההחלטה האם להתחבר, לא להתחבר או לא להתחבר בצורה אקטיבית למשימה.

האתגר הניהולי של מחוברות העובד לארגון קשור ביכולת האישית של המנהל, הישיר בעיקר, להניע את העובד בצמתים אלה ולהעצים אותו, כדי שמתוך שלוש האופציות של ההתחברות יחליט העובד כיצד הוא מתחבר למשימה ולארגון.

לקראת העסקתו של העובד נחתם בינו ובין הארגון הסכם עבודה פורמלי הכולל פרמטרים רבים ובהם הגדרת התפקיד. תוך כדי עבודה מתקיים בין המנהל והעובד הסכם פסיכולוגי המתכתב בין היתר עם ההחלטה של העובד לבחור בין שלוש אופציות: להיות מחובר, להיות לא מחובר, או גרוע מכך, לא להיות מחובר בצורה אקטיבית. זוהי החלטה אישית של העובד, אך היא תלויה במידה רבה באופן שבו מספק לו המנהל את הסביבה הפיזית והמנטלית הבטוחה שתביא להבשלת רצונו להתחבר. גם ההחלטה להתחבר לצוות שלו מותנית באווירה החיובית והמשתפת השוררת בצוות. כמובן שעל ההחלטה האישית של העובד משפיעים גם גורמים סביבתיים, פנימיים וחיצוניים – המשפחה, החברה, הקהילה, הצוות, מצב הרוח והמצב המנטלי, בריאותי, לחץ נפשי, דאגות, הסחות דעת, אך עדיין למנהל הישיר השפעה רבה על קבלת ההחלטה.

האתגר המרתק ביצירת מחוברות נובע מכך שהמחוברות היא אישית ותלויית עובד במידה רבה, אינה קבועה ואינה יציבה והיא מחייבת תהליך של שיפור מתמיד.

במהלך יום עבודה מוצא עצמו העובד בצמתי מחוברות רבים:

  • העובד קם בבוקר וחש מעט שלא בטוב אך יודע כי מחכה לו משימה חשובה באותו יום. עובד מחובר יחליט שהוא יוצא לעבוד, למרות הכול.
  • העובד מתחיל את יום העבודה והמנהל קורא לו ומבקש ממנו לשנות את סדר היום שלו ולהתפנות למשימה אחרת, מעניינת פחות אך חשובה לארגון. עובד מחובר יהיה נלהב לעשות זאת; עובד לא מחובר יקבל את הדין אך יבצע את המשימות החדשות ללא שום עניין; ואילו עובד לא מחובר אקטיבית עלול אף לפגוע במשימה.
  • המנהל קורא לעובד למשרדו וממשב אותו על ביצועיו ביום הקודם. עובד מחובר ינסה להבין מה עליו לשפר; עובד לא מחובר ינסה להתגונן ולהתנגד לביקורת.
  • העובד התחיל לעבוד בקו הייצור אך המכונה תקועה, המחשב תקול או משהו אחר בסביבת העבודה השתבש. עובד מחובר יחפש פתרונות יצירתיים לפתור את הבעיה; עובד לא מחובר יישב וימתין למישהו שיפתור לו את הבעיה.
  • העובד נתקל בבעיית איכות משמעותית שאינה בתחום אחריותו. עובד מחובר יתריע על הבעיה וינסה לסייע בפתרונה.
  • העובד נאלץ להוסיף למשימותיו את משימות עמיתו שלא הגיע לעבודה. עובד מחובר יעשה זאת ברצון.
  • המנהל מבקש בסיום יום העבודה להתנדב להישאר ולבצע משימה דחופה. עובד מחובר יישאר לבצע את המשימה.

אלה רק כמה דוגמאות של צומתי מחוברות, כאשר על העובד להחליט במהירות בין שלוש האופציות. ברור כי מנהל שמכיר את עובדיו יכיר את אופיו של העובד וידע למה לצפות ממנו, אך חשוב שיידע כי ברגעים אלה יש בכוחו עדיין להשפיע על העובד להיות מחובר, למרות הכול.

מה משפיע על העובד בצמתי המחוברות?

בעיקר יצירת סביבת עבודה בטוחה הקשורה בשלושת הגורמים העיקריים ליצירת מחוברות:

התרבות הארגונית – משמשת בין היתר נווט ערכי או "ווייז" אישי המנווט את העובד בצומתי קבלת ההחלטות שלו. ככל שקיימת הלימה בין ערכי העובד לערכי המנהל כך יוביל אותו הווייז להתחברות.

המוטיבציה – אם המנהל מעצים את העובד, מעניק לו חופש ועצמאות בעבודה, משתף אותו בקבלת החלטות, מעריך, מכבד אותו, יוצר תרבות של עבודת צוות ומשרה אווירה טובה ונעימה, ובעיקר, אם הוא מעניק לעובד משוב שוטף ומעצים, כדי לתאם עמו ציפיות ולכוון אותו להצלחה בביצוע משימותיו, אין ספק שהמוטיבציה של העובד תגבר.

האמון הדבק המלכד. אם המנהל נתפש בעיני העובד כ"נאה דורש ונאה מקיים", כמנהיג שמוביל את אנשיו למקומות נכונים, או לחלופין הוא מנהיג בכוח הירארכיה, ברור שהעובד יגיב בהתאם. זאת ועוד, אם העובד בטוח שהוא יכול להביע את דעתו, להביע רעיונות חריגים, למתוח ביקורת על המנהל ללא מורא וללא חשש שמא יבולע לו, תעלה המחוברות שלו לארגון.

כאשר התנאים האלה מתמלאים, נוצרת שגרת מחוברות בין המנהל לעובד המאפשרת לעובד, כאשר הוא נמצא בצומתי המחוברות, לקבל החלטות מיידיות להתחבר. תפקידו של המנהל להכשיר את הלבבות בקרב עובדיו ולסלול את דרכם להשגת שגרה זו.

אבל כמו כל שגרה היא דורשת טיפוח מתמיד כדי שהתנאים לקבלת האחריות למחוברות עי העובדים יתמלאו. גם בתנאים אלה, של שגרת מחוברות אמינה בין השניים, קיימות השפעות, שאינן קשורות ישירות במנהל, אלא בסיבות פנימיות וחיצוניות המשפיעות על החלטת העובד, האם להתחבר, אם לאו 

האתגר המרתק ביצירת מחוברות נובע מכך שהיא אישית ותלוית עובד במידה רבה, אינה קבועה ויציבה והיא מחייבת תהליך של שיפור מתמיד.

נשמח שתתחברו איתנו

השאירו פרטים בטופס שלפניכם ותתחילו להתחבר איתנו

דילוג לתוכן